طرز تهیه خرمالو خشک خوشمزه روی بخاری

خرمالوی خشک از جمله میوه خشکهای پر طرفدار است که خواص بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب به خواص خرمالو و طرز تهیه خرمالو خشک خوشمزه روی بخاری می پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

این میوه طعم بسیار عالی ای دارد و طرز تهیه ی آن بصورت خشک شده بسیار راحت، ساده و آسان است.

طرز تهیه خرمالو خشک خوشمزه روی بخاری

طرز تهیه خرمالو خشک

طرز تهیه خرمالو خشک درخت خرمالو از گذشته تا به امروز در بیشتر نقاط ایران کاشته می شود. خرمالو بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می کند و انواعی از آنها با نژادهای مختلف وجود دارند.

این میوه سرشار از مواد مغذی و همچنین ویتامینهای زیادی است که برای بدن بسیار مفید هستند.

این میوه، نوعی میوه ی پاییزی است که بعضی از آنها طعم گس و بعضی از آنها طعم شیرینی دارند. خرمالوی خشک به دلیل ارزش غذایی زیادی که دارد در میان مردم محبوبیت زیادی دارد و طرفداران آن در بین چیپسهای میوه و انواع خشکبارها و آجیلها بسیار زیاد است.

خواص خرمالو خشک

خشک کردن میوه یکی از سنتهای دیرینه ی مردم کشورمان است؛ امروزه میوه های خشک متنوعی در بازار وجود دارد که یکی از محبوب ترینهای آنها خرمالو خشک است.

خرمالو را به دلیل ماندگاری کم آن خشک می کنند طعم آن ماندگار شود و از دست نرود.

از جمله خواص خرمالو خشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تقویت بینایی: همه ما می دانیم که برای تقویت بینایی به ویتامین A نیاز داریم؛ همچنین، این ویتامین به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بالا خاصیت ضد سرطانی دارد.

پیش نیاز تولید این ویتامین ماده ای است به نام بتاکاروتن که در خرمالو وجود دارد؛ پس مصرف خوراکی مانند خرمالو که حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است به کاهش آب مروارید کمک می کند.

2.تولید انرژی بدن: خرمالو حاوی ویتامینهای B2، B1 و B3 HSJ است؛ این ویتامینها به تبدیل غذا به انرژی در بدن کمک می کنند. همچنین برای تقویت دستگاه های گوارشی و عصبی مفید هستند.کمبود ویتامین B در بدن باعث افسردگی می شود به همین دلیل مصرف مواد غذایی که دارای این ویتامینها هستند مانند خرمالو برای بدن توصیه می شوند.

3. منبع آهن برای خون سازی: خرمالو خشک سرشار از آهن است و ماده ای خون ساز است که برای افرادی که دچار کم خونی شده اند مصرف آن بسیار مفید و مورد نیاز است.

4. جذب آهن و ترمیم زخمها: وجود آهن در بدن از اهمیت بسیار زیادی برخودار است که باید از موادی استفاده کنیم که آهن را به خوبی جذب می کنند. برای جذب آهن باید مواد غذایی مصرف کنیم که دارای ویتامین C هستند زیرا، این ویتامین باعث جذب آهن می شود.

خرمالوی خشک ویتامین C فراوانی دارد و برای افرادی که فقر آهن دارند و می خواهند آهن جذب بدن آنها شود مصرف آن توصیه می شود. همچنین مصرف آن برای کسانی که به علتهای مختلف خون زیادی از دست داده اند بسیار مفید است.

5.افزایش ایمنی بدن و سلامت استخوان ها: وجود ویتامین C در بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت لثه ها، دندان و استخوانها کمک می کند. مصرف خرمالوی خشک به دلیل داشتن ویتامین C به افرادی که مشکلات ایمنی، استخوان و پوست دارند کمک می کند.

6. تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از پوکی استخوان: خرمالو دارای کلسیم زیادی است و مصرف این ماده به تنظیم ضربان قلب و تقویت استخوانها و همچنین جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند.

7. جلوگیری از خشکی پوست و مو و ناخن: کمبود ویتامین A در بدن علاوه بر اثراتی که بر بینایی دارد باعث خشکی پوست و مو و ناخن و شکنندگی آنها می شود. همچنین کمبود ویتامین A در بدن باعث بیماری روزاسه می شود که در آن رگ های سطحی پوست صورت پرخون می شوند.

8. تقویت اعصاب و پاکسازی کبد و کلیه: پتاسیم نوعی ماده ی مغذی است که برای بدن مورد نیاز است؛ این ماده اشتها آور است و همچنین به تقویت دستگاه عصبی بدن و پاکسازی کلیه و کبد کمک می کند.

9. کمک به سوخت و ساز بهتر بدن: فسفر نوعی ماده مغذی است که در خرمالو خشک وجود دارد و ماده ای مهم جهت سوخت و ساز بدن و آزاد سازی انرژی در بدن و جذب مواد مغذی است.

به علاوه فیبر زیادی که در خرمالو خشک وجود دارد باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و روده ها می شود و مانع از بروز یبوست می شود.

از چه خرمالویی برای خشک کردن استفاده کنیم؟

خرمالوها دونوع فویو و ژاپنی دارند که برای خشک کردن نوع فویو مناسب تر است؛ زیرا بافتی سفت دارد و برای لایه لایه کردن مناسب تر است. اگر بخواهیم از نوع ژاپنی آن استفاده کنیم باید بدانیم که بخاطر بافت نرمی که دارد در لایه کردن آن ممکن است با سختی مواجه شویم.

همینطور، برای انخاب خرمالو بهتر است از آنهایی انتخاب شوند که نارنجی تر و پررنگ تر هستند.

روشهای خشک کردن خرمالو

برای خشک کردن خرمالو از 4 روش می توان استفاده کرد که اسان ترین آنها استفاده از نور خورشید است.

این روش برای مناطق افتابی مناسب تر است و بهتر است در این روش نکات بهداشتی با دقت رعایت شود.

روش دیگر برای خشک کردن خرمالو استفاده از شوفاژ و بخاری است که برای خشک کردن روی شوفاژ نیاز است که روی آن تکه ای فویل کشیده و قطعه های میوه را روی آن بچینیم همچنین، افرادی که بخاری دارند می توانند قطعه های میوه را داخل سینی چیده و روی بخاری قرار دهند.

دو روش آخر به فر و میوه خشک کن نیاز دارند.

استفاده از میوه خشک کن روزانه به طور میانگین 20 کیلوگرم خرمالو را تبدیل به میوه خشک می کند. این وسیله دارای درجه حرارتهای مختلف است که انتخاب آن بستگی به قطر میوه دارد و همچنین برای اینکه میوه هایی که با این دستگاه خشک می کنیم با کیفیت باشند باید دقت کنیم که تکه های میوه روی یکدیگر قرار نگیرند زیرا، به هم می چسبند و میوه با کیفیی به ما نمی دهند.

برای استفاده از فر برای خشک کردن میوه ها نسبت به میوه خشک کن زمان کمتری نیاز است و باید حوسمان باشد تا درجه را مناسب تنظیم کنیم تا میوه ها نسوزند. معمولا درجه حرارت فر بین 95 تا 100 کافی است و بیشتر از آن باعث می شود میوه ها بسوزند.

برای تهیه ی خرمالو خشک می توان از دارچین و جوز هندی در طعم دار کردن آن استفاده کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما