خواص سنجد خشک از درمان عفونت تا تقویت سیستم ایمنی از نظر دانشمندان

خواص سنجد خشک بی شمار است از درمان عفونت های روده، ریه و دستگاه گوارش گرفته تا تقویت سیستم ایمنی به همین دلیل پزشکان طب سنتی و حتی دانشمندان خوردن آن را توصیه کردند. این میوه چون ارزش غذایی بالایی دارد در میان افراد جامعه بسیار محبوب واقع شده و مشتریان زیادی را با خود اختصاص داده است. شرکت های تولید کننده زیادی در ایران هستند که سالانه حجم انبوهی از سنجدها را به روش های کاملا صنعتی خشک و بسته بندی می کنند و کاملا بهداشتی آن ها را به بازارهای فروش ارسال می کنند که نسبت به سنجد فله قیمت گران تری دارند. به همین دلیل برخی افراد سنجد خشک فله را خریداری می کنند تا از لحاظ قیمتی برایشان مقرون به صرفه باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص سنجد خشک از درمان عفونت تا تقویت سیستم ایمنی از نظر دانشمندان

خواص سنجد خشک

خواص سنجد خشک اکثر افراد فکر می کنند که از سنجد فقط تنها برای سفره هفت سین استفاده می شود اما این محصول به قدری پرخاصیت است و اکثر مردم از خواص آن بی خبرند. این‌ میوه بومی کشورهای آسیای غربی از جمله قزاقستان، ترکیه و افغانستان می باشد اما به مرور زمان در کشور آمریکا هم درختان آن را کاشتند. اما باید بدانید که علاوه بر خود میوه سنجد از برگ و چوب درخت آن در صنایع مختلف استفاده می شود.

بسیاری از پزشکان طب سنتی طبع سنجد را سرد و خشک می دانند به همین دلیل مصرف آن برای افراد سرد مزاج زیاد تو‌صیه نمی شود چون امکان دارد دچار ضعف اعصاب شوند به همین دلیل بهتر است آن را با مصلح میل نمایند و‌در خوردنش زیاده روی نشود. اما در عوض خوردن آن در افراد گرم مزاج زیاد توصیه می شود که بهتر است در روزهای تابستان هم مصرف گردد تا تاثیر خوبی روی بدن فرد گذارد.

خواص و فواید میوه سنجد خشک به قدری زیاد است که باید در مورد آن مقاله ای طولانی نوشت اما ما خلاصه ای از این خاصیت ها را بیان می کنیم که تنها شامل موارد زیر می باشد. کمک فراوانی به جبران کمبود ویتامین C می کند، چون آنتی اکسیدان بالایی دارد می توان گفت خاصیت ضد التهابی دارد، باعث تقویت قوای جنسی در مردان می شود، ضد نفخ بوده و تب بر است، کودکان به دلیل اینکه در سن رشد هستند مصرف آن برایشان بسیار مفید می باشد از ابتلا به بیماری ها و حمله های قلبی جلوگیری می کند و می توان گفت که به نوعی باعث تقویت قلب می شود، پودر هسته آن برای بیماری هایی نظیر استخوان درد و آرتروز می تواند مفید باشد، اگر خانم های باردار این میوه را در دوران بارداری استفاده کنند می توانند به استخوان سازی جنین کمک کنند، اما علاوه بر میوه سنجد گل این درخت می تواند یک مرهم عالی برای انواع زخم ها باشد.

اما این محصول برای پوست و مو فوق العاده عالی می باشد و به دلیل وجود آنتی اکسیدان و ویتامین c بالایش می تواند باعث تقویت کردن کلاژن بدن شود و هر میزان که کلاژن افزایش پیدا کند باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست می شود و چین و چروک های پوستی را از بین می برد. اگز دچار ریزش مو شده اید می‌ توانید از جوشانده برگ سنجد استفاده کنید این ماده می تواند ریشه و پیاز مو را تقویت کند و شوره سر را از بین ببرد. بهتر است روزانه سنجد بخورید تا پوستی شفاف داشته باشید. برخی افراد از گل درخت سنجد روغن تهیه می کنند و برای رشد موهایشان روغن تهیه شده را به کف سر می مالند تا موهایی پرپشت و زیبا داشته باشند.

تاثیر سنجد خشک برای درمان اسهال در کودکان بسیار توصیه شده است. افرادی که دچار بیماری اسهال شده اند بهتر است به درمان خانگی بپردازند و مصرف سنجد خشک را فراموش نکنند چون این محصول مقدار فراوانی مواد مغذی دارد می تواند کاهش اسهال شود و معده و روده را تقویت نماید. افرادی که صفرا دارند و هنگام بیدار شدن سر صبح دچار حالت تهوع می شوند بهتر است بیشتر سنجد خشک بخورند.

کسانیکه دچار پوکی استخوان هستند و یا آلزایمر دارند می توانند یک معجون خانگی را با سنجد خشک تهیه کنند ابتدا این میوه خشک شده را داخل آسیاب پودر می کنید و به مدت ۴۰ تا ۷۰ روز به همراه یک قاشق عسل و شیر آن را میل کنید که یک معجون فوق العاده به حساب می آید. این معجون برای افرادی که می خواهند چاق شوند هم مؤثر است. برای برخی افراد آین سوال پیش آمده که آیا سنجد لاغر کننده است یا چاق کننده؟ سنجد خشک به دلیل وجود فیبر بالایش می تواند اشتها را کاهش دهد در نتیجه می توان گفت لاغر کننده است پس افرادی که از چاقی خود می نالند و تمایل به لاغر شدن دارند می توانند روزانه چند عدد سنجد بخورند و از خواص آن هم بهره مند شوند. اما می توان گفت که پودر این محصول می تواند باعث چاقی صورت شود پس اگر تمایلی ندارید که اندامتان هم چاق شود بهتر است پودر سنجد را با آب میل نمایید.

سنجد خشک همانگونه که خواص بی شماری دارد می تواند عوارض و ضررهایی برای برخی افراد داشته باشد به عنوان مثال کسانیکه دچار افت فشار هستند نباید سنجد بخورند چون این میوه باعث کاهش فشار خون می شود، میوه سنجد از لخته شدن خون جلوگیری می کند پس بهتر است افرادی که مورد عمل جراحی قرار گرفته اند از خوردنش اجتناب کنند، همانگونه که درمان کننده اسهال است مصرف بیش از حدش می تواند یبوست را به وجود اورد، زردی پوست می اورد، باعث عفونت روده شده و سیستم گوارشی را مختل می کند پس بهتر آن است که همیشه سنجد را به همراه مصلحات مانند نبات، شکر قهوه ای و عسل میل کنید تا طبعش متعادل شود.

افراد زیادی در پی خرید سنجد خشک هستند و نمونه های فراوانی از این محصول در بازارهای فروش موجود می باشند که از لحاظ کیفیت بایکدیگر متفاوت می باشند به همین دلیل است که قیمت های مختلفی هم دارند اگر شما دوست عزیز قصد خرید سنجد خشک را دارید به تازه بودن آن دقت کنید و سعی کنید از سنجدهای امسالی خریداری کنید چون مرغوبیت آن بهتر است. هر ساله مقدار انبوهی از این میوه پرخاصیت به صورت خشک شده در اختیار مصرف کنندگان قرار داده می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما