قیسی زردآلو خشک سیاه

زرد آلو ها انواع مختلفی دارند. قیسی یا برگه، خشک شده زرد آلو است. زردآلو میوه شیرینی است که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. اما همه ما می دانیم که میوه های خشک شده فواید بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. در ادامه با قیسی زردآلو خشک آشنا می شویم.

قیسی زردآلو خشک سیاه

روش قیسی زردآلو

روش قیسی زردآلو زردآلو ها انواع متفاوتی دارند. قبل از این که بخواهید قیسی درست کنید باید با انواع زردآلوها آشنا شوید. در اینجا به انواع آن ها اشاره می شود:

  1. زرد آلو بادامی : از این نوع زرد آلو برای کمپوت ها و تازه خوری مناسب است. مزه این نوع زردآلو شیرین است و تا حدود یک هفته در دمای یخچال می توان میوه تازه آن را نگهداری کرد. شکل ای نوع زردآلو کشیده با رنگ های قرمز و زرد است. این نوع زردآلو اکثرا هسته های آن چسبان است و هسته جدا نیستند.
  2. زرد آلو شمس: طعم آن شیرین است. برای برگه و خوردن میوه تازه آن مناسب است. شکل میوه حالت قلبی دارد. هسته این نوع زردآلو به سادگی از میوه جدا می شود.
  3. زردآلو نخجوان: طعم این میوه شیرین است. شکل آن گرد مانند است و زمان نگهداری میوه تازه آن حدود یک هفته در شرایط یخچال است. برای تازه خوری و تولید برگه مناسب است. هسته آن به سادگی از میوه جدا می شود.
  4. زردآلو شکر پاره: این نوع زردآلو طعم فوق العاده شیرین و عسل مانندی دارد. برای خشک کردن مناسب می باشد. میوه های آن زرد است که لکه های قرمز رنگی روی آن دیده می شود.

این ها چند نوع از زردآلوها بودند ولی این میوه انواع دیگری نیز دارد. پس برای تهیه قیسی باید حواستان باشد چه نوع زردآلویی تهیه می کنید. همه زردآلوها مناسب برای قیسی نیستند. روش های مختلفی برای خشک کردن این میوه وجود دارد که در اینجا به یکی از آنها اشاره می شود:

  • زردآلوها را با آب سرد به خوبی بشورید. اجازه دهید تا به خوبی خشک شوند و آب اضافی آن ها گرفته شود.
  • هسته زردآلوها را از آن ها جدا کنید. روی سینی بگذارید و با فاصله از هم بچینید.
  • سینی را جایی بگذارید که در شبانه روز سی دقیقه الی یک ساعت در معرض آفتاب باشد.

نکاتی که در مورد خشک کردن زردآلو خوب است رعایت شود:

  • از زردآلوهایی که مناسب برگه و قیسی هستند استفاده کنید زیرا این ها آب کمتری نسبت به بقیه مدل ها دارند و در نتیجه سیاه نمی شوند.
  • از زردآلوهایی که کمی سفت تر هستند استفاده کنید.
  • میوه ها نباید خیلی در معرض آفتاب بمانند زیرا سیاه و بد رنگ می شوند و حتی مزه آن ها نیز از بین می رود.
  • سعی کنید در سینی شیار دار اقدام به خشک کردن آن ها بکنید. زیرا هوا را به خوبی جا به جا می کند.
  • اگر بعد از شستن میوه ها به آن ها اجازه ندهید تا به خوبی خشک شوند و آب اضافی اشان گرفته شود؛ بعد از این که به میوه خشک تبدیل شدند رنگشان سیاه می شود.
  • خوب است قبل از این که زرد آلوها را در سینی بچینید زیر آن ها یک پارچه نخی بگذارید تا به خوبی آب آن ها را بگیرد و روی آن ها نیز یک پارچه توری بی اندازید تا از کثیف شدنشان جلوگیری شود.
  • در جلوی باد پنکه به خوبی زردآلوها خشک می شوند و حتی شاید خیلی هم نیاز به نور آفتاب نباشد.
  • هر چند وقت یک بار زردآلوها را برگردانید تا دو طرف آن ها به خوبی خشک شوند.
  • زمان زیادی نگذارید زردآلوها در سینی بمانند. زمانی که یک مقدار خشک شدند و در عین خشک بودن نرم هم بودند آن ها بردارید. خشک شدن زیاد از حد آن ها برای خوردن زیاد جالب نیست.
  • قیسی ها را در یخچال نگهداری کنید تا از کپک زدن آن ها جلوگیری شود.
  • برخی از افراد از ماکروویو، فر و دستگاه میوه خشک کن برای خشک کردن زردآلو و تهیه قیسی استفاده می کنند. این روش ها هم روش های خوب و راحتی هستند.

مضرات قیسی زردالو

مضرات قیسی زردالو

قیسی زردآلو فواید بسیار زیادی دارد. اما هر خوردنی ای در عین حال که می تواند مفید باشد؛ در اثر استفاده زیاد می تواند مضرات خود را نشان دهد. همچنین ممکن است حتی در مصارف پایین هم با طبع کسی ناسازگار باشد و به اون نسازد.

از مضرات قیسی زرد آلو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیسی از فیبر بالایی برخوردار است. در اثر استفاده زیاد و یا نساختن با معده بعضی افراد، فرد دچار اسهال و نفخ شدید می شود.
  • قیسی کالری بالایی دارد. اگر زیاد مصرف شود باعث چاقی می شود.
  • قیسی های اماده ای که در بازار هستند برای خشک کردن آنها و خوش رنگ کردنشان ممکن است از گوگرد استفاده کرده باشند. گوگرد برای سلامتی به خصوص برای خانم های باردار عوارض فراوانی دارد.

فروش قیسی زردآلو

فروش قیسی زردآلو

خیلی از کارخانه های مواد غذایی، قیسی را نیز در لیست مواد خوراکی فروشی خود دارند. روش خشک کردن میوه در این کارخانه ها بسیار مهم است. زیرا اگر از روش های غیر مرغوب استفاده شده باشد برای بدن مضر است. برخی از این کارخانه ها از مواد شیمیایی برای خشک کردن و خوش رنگ کردن زردآلوها استفاده می کنند. که این روش برای سلامتی بسیار مضر است. اما افراد دیگری که سلامتی مردم برایشان اهمیت دارد؛ از دستگاه های میوه خشک کن استفاده می کنند. این روش نه تنها عوارضی ندارد؛ بلکه استفاده از میوه خشک زردآلو فواید زیادی هم برای بدن خواهد داشت.

علاوه بر برندهای معروف و بزرگ، افراد زیادی هم هستند که در خانه اقدام به خشک کردن زردآلو می کنند. سپس قیسی های تهیه شده را در بازار با بسته بندی های مختلف عرضه می کنند. در مورد این افراد هم قضیه خیلی فرقی نمی کند. زردآلو نباید با مواد شیمیایی خشک شود و از خرید این نوع قیسی ها باید خودداری کنید.

اما به طور کلی نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد بهداشت کار است. برای جلوگیری از آفت گرفتن درختان، از سم های کشاورزی استفاده می کنند. همچنین گرد و خاک و حشراتی که روی میوه ها می نشینند و کودهای شیمیایی که به خاک درختان می زنند؛ قابل چشم پوشی نیستند‌. به همین علت زردآلو قبل از این که در دستگاه قرار بگیرد برای خشک شدن، باید به خوبی شسته شود. چون میوه خشک آن را به خوبی میوه تازه نمی توان شست. اگر زردآلو شسته نشود تمام آن الودگی ها روی میوه خواهد ماند و برای سلامتی مشکل ساز می شود.

قیسی زردآلو شیرین

قیسی زردآلو شیرین

گفتیم که زردآلو به طور طبیعی باید مزه شیرینی داشته باشد. اما برخی از عوامل هستند که باعث بی مزه شدن زردآلو می شوند. مثلا اگر نهال این میوه خیلی مرغوب نباشد؛ مزه ثمره آن نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. یا این که به موقع آب دادن درخت، خاک و کود مناسب داشتن آن هم می تواند در مزه میوه زردآلو تاثیر گذار باشد. اگر قیسی را از زردآلویی تهیه کنید که شیرین و خوش طعم است؛ در نتیجه قیسی آن نیز خوش طعم و شیرین می شود. اما اگر غیر از این باشد نباید انتظار مزه خوبی از قیسی داشته باشد.

ویتامین آ برای بینایی بسیار مفید است و از ضعف چشم ها جلوگیری می کند. علاوه بر تمام خواصی که قیسی و زردآلو برای بدن دارند؛ به علت این که این مواد دارای ویتامین آ هستند برای بینایی بسیار مفید هستند. پس اگر زیاد به صفحه گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ و تلویزیون نگاه می کنید و یا اگر کارتان طوری است که ممکن است باعث ضعیف شدن چشم هایتان شود؛ با استفاده و خوردن قیسی در فصول سرد سال و زردآلو در تابستان می توانید تا حد قابل توجهی از ضعیف شدن چشم هایتان جلوگیری کنید. اما دقت کنید اگر چشم هایتان ضعیف شده باشد ویتامین آ آن را بهبود نمی بخشد؛ تنها و تنها از بیشتر ضعیف شدن آن جلوگیری می کند.

الوچه قیسی زردالو

الوچه قیسی زردالو قیسی فواید زیادی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیسی فیبر بالایی دارد؛ اگر به اندازه استفاده شود اشتها را کم می کند در نتیجه غذای کمتری توسط فرد خورده می شود و باعث لاغری می شود. اما دقت شود فیبر اگر به مقدار بالا وارد بدن شود باعث چاقی می شود. پس حتما به مقدار آن توجه کنید.
  • قیسی و زردآلو دارای مقدار زیادی مواد معدنی هستند. برای کودکان این مواد می تواند بسیار مفید باشد و به رشدشان کمک کند. اما نباید زیاد مصرف شود چون باعث دل درد می شود‌.
  • قیسی در رفع یبوست و هضم غذا می تواند کمک کننده باشد.
  • به تقویت قوای جسمانی بسیار کمک می کند. اگر ضعف و سرگیجه دارید با خوردن چند برگ از قیسی در طول روز، می توانید ضعفتان را از بین ببرید و خودتان را تقویت کنید.
  • قیسی دارای کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین آ، آهن و ویتامین سی می باشد.
  • انرژی زا
  • پیشگیری از کبد چرب. برگه زردآلو برای کبد هم بسیار مفید است.
  • به دلیل ویتامین سی ای که دارد برای بهبود سرماخوردگی مفید است. همچنین در زمستان اگر مصرف شود از سرماخوردگی پیشگیری می شود.
  • برگه زردآلو نقش عمیقی در جلوگیری از سرطان دارد.
  • قیسی ها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کنند.

قیسی چون میوه خشک شده است؛ ممکن است کمی سفت باشد و این سفتی برای برخی افراد خیلی خوش آیند نباشد. به همین علت آب آن را می گیرند و مصرف می کنند. برای این کار قیسی ها را باید درمقدار کمی آب خیساند. قیسی ها بعد از این که در آب نرم شدند کمی از شهدشان گرفته شده و با آب مخلوط می شود. بعد از نرم شدن قیسی ها می توانید هم از آبی که آنها را در آن خیسانده بودید و هم از خود قیسی های نرم شده استفاده کنید. آب قیسی ها نیز طعم و مزه خوبی دارد. فقط حتما دقت کنید آب کم و به اندازه بریزید که آب طعم خوب قیسی را بگیرد.

قیسی زردآلو صادراتی

قیسی زردآلو صادراتی

ایران کشوری چهار فصل است. در نتیجه درخت میوه های زیادی مثل زردآلو در آن به ثمر می نشنید. تولید سالانه زردآلو ایران مقدار قابل توجه و عالی ای می باشد. در نتیجه علاوه بر این که تازه این میوه را استفاده می کنند؛ از فرآورده های آن نیز استفاده می شود. از فرآورده های زردآلو به قیسی، لواشک و ترشک اشاره کرد. هسته زردآلو نیز قابل خوردن است. زردآلو حداکثر اگر تا یک هفته خورده نشود دچار له شدگی و خرابی می شود؛ به همین علت فرآورده های آن را زیاد تولید می کنند. قیسی نیز در ایران به حجم بالایی تولید می شود؛ برای همین و مثل تمام محصولات صادراتی دیگر، امکان صادر کردن آن را داریم و به کشورهای همسایه صادر می شود.

برگه زردآلو یا همان قیسی را در آجیل نیز استفاده می کنند. قیسی ها می توانند آجیل ها را زیباتر و رنگی تر از آن چیزی که هستند بکنند. همچنین به علت این که زردآلو میوه ای تابستانی است و در زمستان یافت نمی شود؛ برگه زردآلو را درست می کنند و برای زمستان کنار می گذارند. از میوه آن در تابستان استفاده می کنند و قیسی را در فصول سرد سال که زردآلو پیدا نمی شود استفاده می کنند و از فواید آن بهره می برند.

زردآلو قیسی به انگلیسی

زردآلو قیسی به انگلیسی ترجنه قیسی یا همان برگه زرد آلو به انگلیسی معادل قیسی

” variety of apricot ” می شود. قیسی ها انواع متفاوتی دارند، از انواع آن می توان به قیسی دودی، گوگردی، قیسی آفتابی سیاه، فله ای، سکه ای و تیز آبی اشاره کرد.

درست کردن قیسی در خانه کمی حوصله سر بر است و نیاز به زمان دارد. شاید برخی افراد باشند که علاقه ای به زمان صرف کردن برای آن نداشته باشند. یا این که اصلا زمان برای انجام این کارها را نداشته باشند. به این دسته از افراد پیشنهاد می شود از قیسی هایی که در بازار موجود است استفاده کنند. اما حتما باید به نکات گفته شده راجب آن ها دقت کنند تا دچار بیماری در اثر استفاده از مواد نگهدارنده نشوند.

قیسی در واقع به عنوان سوغاتی آذربایجان شرقی، تبریز و شاهرود می باشد. قیسی آفتابی که سالم ترین قیسی ها است، بیشتر در آذربایجان یافت می شود.

البته راجب تعریف قیسی دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. عموم مردم خشک شده زردآلو را به عنوان قیسی می شناسند. اما عده ای دیگر قیسی و زردآلو را به عنوان دو نوع میوه جداگانه می شناسند‌. زردآلو آن میوه ای است که کمی گردتر است و پوست آن شفاف است. اما میوه قیسی کمی کشیده تر و با پوست مخملی تر است. در تعریف دوم خشک شده میوه زردآلو را آلوخورشتی، آلو آشی و یا آلو خشک می نامند. همچنین خشک شده میوه قیسی را همان قیسی می نامند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما