طرز تهیه چیپس هلو و آشنایی با خواص و فواید این میوه پرطرفدار

یکی از خشکبار مقوی، چیپس هلو است که طرز تهیه چیپس هلو و آشنایی با خواص و فواید این میوه پرطرفدار را در ادامه برایتان می نویسیم.طرز تهیه چیپس هلو و آشنایی با خواص و فواید این میوه پرطرفدار

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه چیپس هلو

طرز تهیه چیپس هلو تولید چیپس هلو می تواند در کارخانه‌های صنعتی خشکبار یا در منزل انجام گیرد اما مراحل و طرز تهیه‌ چیپس هلو، در هر دو محل مذکور، تفاوت چندانی ندارد.

اولین مرحله از طرز تهیه‌ چیپس هلو در منزل به این صورت است که ابتدا هلو را به خوبی شسته و سپس روی دستمال پارچه‌ای قرار داده و اجازه می دهیم تا سطح آن از رطوبت خشک شود.

در مرحله‌ دوم هلو نصف می شود و هسته‌ از آن جدا می گردد و سپس به اندازه‌های یکسان و مناسب برش می خورد تا هنگام خشک شدن، زمان آماده شدن تمام تکه‌ها، برابر باشد.

اگر روی تغییر رنگ هلو پس از خشک شدن حساس هستید، می توانید برای جلوگیری از تغییر رنگ یا تیره شدن، تکه‌های هلو را به یک محلول اسیدی مثل آب و سرکه یا آبلیمو آغشته کنید.

می توانید در صورت تمایل، پس از برش هلو، سطح آن را به محلول دم کرده‌ زعفران آغشته کنید تا پس از خشک شدن، عطر و رنگ متفاوت و طعم شیرینتری را داشته باشد.

در مرحله سوم تکه‌های هلو را درون دستگاه خشک کن میوه قرار می دهیم و یا آنها را در کف سینی استیل یا رویی چیده و بر روی آن یک سبد را به عنوان درپوش قرار می دهیم تا از ورود حشرات جلوگیری شود.

در آخرین مرحله، سینی را به همراه سبد، در برابر نور مستقیم آفتاب قرار می دهیم و طی خشک شدن، چند بار تکه‌ها را پشت و رو میکنیم تا هر دو طرف خشک شود و طی دو یا سه روز، چیپس هلو آماده است.

پس از تهیه چیپس هلو، بهتر است که آن را درون ظرف درپوش دار مانند شیشه مربا نگهداری کنید و فقط دو سوم ظرف را پر کنید و در هفته‌ی اول، چندین بار ظرف چیپس هلو را تکان دهید تا جایگیری و رطوبت، به طور مناسب در آن توزیع شود.

در کارخانه‌ها برای تولید چیپس هلو در حجم و مقدار زیاد، اکثر مراحل تولید، به وسیله‌ی دستگاه‌‌های مخصوص و به صورت بهداشتی انجام می گردد و عموما توسط دستگاه خشک کن مخصوص، میوه‌ها را خشک می کنند.

در تولید چیپس هلو کارخانه‌ای، ممکن است از سولفیتها در جهت حفظ رنگ و ظاهر آن استفاده شود که این ماده به احتمال زیاد در افراد مبتلا به آسم و آلرژی، باعث واکنش منفی بدن می شود.

به دلیل طعم عالی چیپس هلو، این خوراکی خوشمزه را در درست کردن کیک و دسر، پای و یا تزئین آنها و تزئین بستنیها استفاده می کنند.

خواص چیپس هلو

خواص چیپس هلو چیپس هلو، همان هلوی خشک شده است که این خشکبار، شیرین و مقوی از خواص و فواید زیادی برخوردار است و در ادامه به خواص این محصول می پردازیم.

از جمله خواص چیپس هلو ارگانیک این است که چیپس هلو سرشار از ویتامینهایی مثل ویتامین A و مواد مفیدی همچون پتاسیم و آهن است.

چیپس هلو یک میان وعده‌ی مقوی است که می توان آن را جایگزین خوراکیهای غیر ارگانیک و کم خاصیت کرد و فیبر موجود در آن، برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی موثر است.

چیپس هلو یک خشکبار بسیار لطیف و خوش عطر و طعم است که حاوی مواد کمک کننده به سلامت جسم شماست و مزه‌ی شیرین آن حاکی از وجود مقدار زیاد قند در آن است.

چیپس هلو شامل مواد مفید فراوانی همچون؛ ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین K، فیبر و مواد معدنی مثل؛ آهن، منیزیم، پتاسیم، منگنز و فسفر است.

مواد موجود در چیپس هلو برای کم خونی، بینایی، عضلات، اعصاب، فعالیتهای مغز، قوه تفکر و سلامت پوست، مفید است.

نکته‌ی قابل توجه در مصرف چیپس هلو، میزان قند نسبتا بالای موجود در آن است که مخصوصا افراد مبتلا به دیابت، باید به آن توجه داشته باشند.

چیپس هلو دارای پکتین یا همان فیبر محلول در آب است که ارزش غذایی خاصی برای انسانها ندارد اما در عملکرد روده بسیار موثر است و از یبوست جلوگیری می کند.

فیبر پکتین موجود در چیپس هلو، مانند یک امولسیون کننده عمل می کند و چربیها و پروتئین را به صورت محلول پایدار در آب تبدیل می کند و موجب کاهش سطح کلسترول خون می شود و به تنظیم سطح قند خون کمک می کند‌‌.

میزان پتاسیم در چیپس هلو، بسیار بیشتر از سدیم است و این مورد باعث جلوگیری از افزایش فشار خون می شود و از خطر سکته و بیماری قلبی، می کاهد.

فسفر در چیپس هلو وجود دارد و این ماده جزء اصلی ساختمان غشای تمام سلولهای بدن است و نقش مهمی در ساختار مولکولهای پر اهمیت DNA و RNA دارد.

در هر فعالیت سلولی بدن ما که به انرژی نیاز است، با شکستن پیوند فسفر درون آدنوزین تری فسفات، انرژی مورد نیاز سلولها براورده می شود.

رنگ نارنجی و قرمز چیپس هلو، نشان دهنده‌ی مقدار زیاد بتاکاروتن در آن است که این ماده در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و به تقویت حس بینایی، بهبود وضعیت پوست، کاهش احتمال سرطان و بیماری قلبی، کمک می کند.

چیپس هلو منبع خوبی از ویتامین K است که این ویتامین برای تشکیل لخته خون در زمان خونریزی، یک پیش نیاز است و همچنین برای حفظ کلسیم استخوانها لازم است و کمبود آن به پوکی استخوان می انجامد.

میزان فراوانی از ویتامین C در چیپس هلو وجود دارد که این ماده‌‌ی مغذی، یک ویتامین محلول در آب است و در ترمیم کردن بافتهای آسیب دیده‌ی بدن نقش زیادی دارد.

ویتامین C در تقویت نوعی آنزیم انتقال دهنده‌ی عصبی برای تحریک و فعالسازی سیستم ایمنی بدن، نقش دارد و به عنوان یک نوع آنتی اکسیدان عمل می کند.

انواع ویتامین B در چیپس هلو یافت می شود که این ویتامین همانند ویتامین C، محلول در آب است و میزان اضافه‌ی آن در بدن، از طریق ادرار دفع می شود و خطر کمتری برای بدن ایجاد می کنند.

ویتامین B موجود در چیپس هلو، به تقویت عملکرد مغز، رشد جنین، تولید گلبولهای قرمز خون و … کمک می کند.

یک فنجان چیپس هلو، شامل مقداری مس و ۷ میلی گرم آهن است که ۸۲ درصد از نیاز بدن به آهن را فراهم می کند و آهن در گلبولهای قرمز خون نقش انتقال و اتصال اکسیژن را برعهده دارد و وجود مس باعث جذب بهتر آهن می شود.

برای حفظ سلامتی بدن، مصرف روزانه یک پیمانه از چیپس هلو معادل یک فنجان، توصیه می شود و فواید بسیاری به همراه دارد و مصرف بیش از حد آن، باید با توجه به مقدار قند زیاد در چیپس هلو، کنترل شود‌‌.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما