طرز تهیه الو خشک در افتاب

آلو خشک خوراکی بسیار خوش طعمی است که از خشک کردن میوه آلو به روش های مختلف به دست می آید. این محصول می تواند به تنهایی به صورت میان وعده مصرف گردد و یا در تهیه و تزیین انواع غذاها و پیش غذاهای ایرانی و محلی استفاده شود. همچنین ممکن است آلو خشک به عنوان درمان خانگی جهت رفع یبوست و تسکین دستگاه گوارش نیز به کار رود. طرز تهیه الو خشک به روش آفتابی بسیار آسان بوده و بسیاری از محصول آلو خشک موجود در بازار، به صورت خانگی تهیه می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه الو خشک در افتاب

الو خشک در افتاب

الو خشک در افتاب آلو خشک آفتابی محصول غذایی سالم، مفید و بسیار پرطرفداری است که از خشک کردن آلو توسط نور آفتاب به دست می آید. این آلو در تابستان و ماه های گرم سال تولید می شوند، و به دلیل آن که در خشک کردن آن ها از مواد افزودنی استفاده نمی شود، سالم تر و مرغوب ترند اما در عین حال معمولا هزینه بالاتری نیز دارند.

آلوی تازه را می توان به روش های مختلف آفتابی و یا تیزابی، و همچنین با دستگاه های مخصوص به روش صنعتی و یا در منزل خشک‌ نمود. آلو خشک آفتابی در زیر نور خورشید خشک می شود از این رو سالم تر بوده و این کار روشی ارگانیک به شمار می رود. در عوض آلو خشک تیزابی ارزان تر بوده به دلیل این که توسط تیزاب خشک می گردد. آلوی تازه باید با روش های مناسب که سالم ترین آنها روش آفتابی می باشد، خشک شوند. همچنین شرایط شستشو و خشک نمودن آلو باید کاملا بهداشتی بوده و در نهایت داخل بسته بندی های بهداشتی نیز قرار گیرند.

در روش خشک کردن آلو با نور آفتاب ابتدا آلو های درشت تر و گوشتی تر را انتخاب کرده ‌و مواد خارجی از جمله چوب های ریز و شاخ و برگ چسبیده به آنها را جداسازی می کنند.سپس تمامی آلو ها را با آب به خوبی شستشو داده و جهت شستشوی بهتر، از انواع شوینده و ضد عفونی کننده مخصوص میوه ها نیز استفاده می نمایند. برای جداسازی پوست آلوی تازه، ابتدا آلو های تمیز و شسته شده را داخل ظرف پر از آب جوش قرار داده ‌و چند دقیقه ای صبر می کنند تا زمانی که پوست آلو ها به خوبی کنده شود. سپس آلو ها را در آبکش ریخته و پوست های آنها را به دقت جدا و تمیز می نمایند و سپس آنها را با قرار دادن در زیر نور آفتاب خشک می کنند. در کارخانه ها مراحل شستشو و جدا سازی پوست آلو ها می تواند توسط دستگاه های مخصوص صورت گیرد. و سپس به عمل خشک کردن زیر نور آفتاب پرداخته می شود.

اگر آلو خشک آفتابی، با کیفیت بوده و با روش های مناسب و صحیحی خشک شده باشد ماندگاری بالایی خواهد داشت و نگهداری آن نیز آسان است. برای نگهداری آلو خشک روش های زیادی وجود دارد. آلوی خشک را می توان داخل ظرف های شیشه ای درب دار برای مدت یک سال پس از تولید آن نگهداری نمود. محیط آن باید خشک و خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب باشد. همچنین نگهداری آلو در داخل یخچال نیز امکان پذیر می باشد. آلو خشک آفتابی به دلیل آن که بخش بیشتر آب و رطوبت بافت خود را طی فرآیند خشک شدن از دست داده است، ماندگاری بالایی دارد و به سادگی فاسد نمی شود. اما برای نگهداری صحیح و اصولی از این محصول باید آن را در جای خشک و خنک نگه دارید.

آلو خشک آفتابی اعلا به سبب طعم ترش و ملسی که در انواع خوراک ایجاد می کند و همچنین خواص بی نظیر آن، در سایر کشور ها نیز به وفور مصرف می شود و بازار صادرات آن نیز از رونق خوبی برخوردار است. از این رو انواع با کیفیت و درجه یک این محصول به عنوان آلو خشک صادراتی به کشور های همسایه صادر می گردد.

آلو خشک می تواند به تنهایی و یا همراه انواع آجیل میوه خشک به عنوان میان وعده ای مقوی و سالم در عین دارا بودن کالری پایین، مصرف شود. همچنین در آشپزی ایرانی و سایر کشور های خاورمیانه به عنوان طعم دهنده انواع خورش و خوراک و آش و غیره به کار می رود. ضمن آن که این محصول به دلیل خواص دارویی خود، می تواند صرفا به دلیل رفع یبوست نیز به طور منظم در برنامه غذایی روزانه استفاده شود. آلو خشک در آشپزی ایرانی و فرنگی به وفور به کار می رود. در بسیاری از خورشت ها از جمله خورشت آلو اسفناج، آلو بخش اصلی غذا را تشکیل می دهد. همچنین در انواع آش سنتی و محلی از جمله آش آلو، نیز استفاده می گردد. همچنین در بعضی از غذاها از جمله خورشت فسنجان بهتر است از آلو بخارا خشک استفاده شود تا طعم ملس غذا حفظ شود. بسیاری از خوراک های مجلسی نیز گرچه در دستور اصلی آنها از آلو استفاده نشده، اما با افزودن این محصول به خوراک هایی از قبیل مرغ یا گوشت؛ طعم ترش یا شیرین بی نظیری به غذا افزوده می گردد.

برای انتخاب بهترین آلو خشک آفتابی، باید در درجه اول به ظاهر آن توجه نمایید. آلوی با کیفیت باید درشت باشد تا پس از خشک شدن، قسمت بافت گوشتی آن کاملا از بین نرود. همچنین رنگ آلو خشک نباید بیش از حد تیره باشد و روی آن نباید لکه تیره یا سیاه رنگ دیده شود، چون نشان دهنده فاسد بودن آلو است. آلوی تازه ای که برای خشک شدن به روش آفتابی انتخاب می گردد، باید سالم و مرغوب و فاقد هر گونه لکه و له شدگی باشد‌. ضمن آن که برای انتخاب آلو خشک باید آن را تست کنید و طعم و مزه این محصول را به دقت بچشید و طعم مطلوبی داشته باشد. همچنین باید به قیمت آلوی خشک توجه نمود. آلوی بسیار ارزان قیمت ممکن است در شرایط بهداشتی و مناسبی خشک نشده و از آلو های سالم و با کیفیت تهیه نشده باشد. و در نهایت مهم ترین مورد این است که آلو خشک را از فروشندگان معتبری بخرید که خود، تولید کننده این محصول نیز باشند‌، تا ضمن اطمینان از کیفیت محصول آنها، با خرید مستقیم از تولید کننده مجبور به پرداخت هزینه های اضافی واسطه گری نباشید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما