خواص موز خشک شده و اثرات اعجاب انگیز مصرف آن برای بدن

موز خشک شده خواص بی شماری برای سلامت بدن انسان دارد و با داشتن املاح و ویتامین های فراوان برای تمام سنین علی الخصوص کودکان مفید است و به رشد جسمی و فکری آن ها کمک شایانی می کند در ادامه خواص موز خشک شده و اثرات اعجاب انگیز مصرف آن برای بدن را بررسی می نماییم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص موز خشک شده و اثرات اعجاب انگیز مصرف آن برای بدن

خواص موز خشک شده

خواص موز خشک شده موز یکی از پرمصرف ترین میوه ها در کره زمین است و به طور گسترده در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود، از نظر ارزش پولی، موز رتبه چهارم را در بین محصولات غذایی جهان دارد، آنها بسیار محبوب هستند و در انواع مختلفی وجود دارد و با ورود موز خشک شده به بازار، تحول بزرگی در صنعت میوه رخ داد که آن را به یک محصول با ارزش و مفید تبدیل کرد و مقدار طولانی قابل نگهداری بود و حمل آسانتری داشت.

خواص موز خشک شده و اثرات اعجاب انگیز آن برای بدن عبارتند از:

1. پتاسیم ماده اصلی موجود در موز است، یک موز حاوی حدود 467 میلی گرم پتاسیم است که برای کنترل فشار خون حیاتی است و از قلب محافظت می کند، سطوح پایین پتاسیم که می تواند باعث اختلال در ریتم قلب و وضعیتی به نام هیپوکالمی که ممکن است منجر به تپش قلب شود، موز خشک، غنی از پتاسیم است، می تواند به مقابله با این مشکل کمک کند، تأثیر مثبتی بر فشار خون دارد و این ماده مغذی همچنین دیواره رگ ها را شل می کند.

2. سرشار از ویتامین B6 است که عملکرد شناختی را بهبود می بخشد، منیزیم موجود در موز فعالیت الکتریکی بین سلول های عصبی مغز را تسهیل می کند و مهمتر از آن، سلول های مغز شما از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کنند، از آنجایی که مغز ما نمی تواند گلوکز را ذخیره کند، باید به طور منظم آن را تامین کند، این ماده غذایی سطح اکسیژن سلول های مغز را عادی نگه می دارد و همچنین سرشار از منگنز است که از بیماری های مغزی مانند صرع و بیماری پارکینسون پیشگیری می کند، استرس را کاهش می دهد، گیجی، افسردگی و نوروپاتی محیطی را درمان می نماید، تمرکز را بالا می برد، از سکته های معزی جلوگیری می نماید، سرشار از کربوهیدرات است، می تواند یک اثر آرامش بخش داشته باشید و انتقال دهنده عصبی که شما را آرام کند.

3. برای سلامت استخوان مفید است، حاوی منابع خوبی از سیلیکون است که طبق برخی مطالعات اولیه می تواند به سلامت استخوان کمک کند و منیزیم موجود در آن یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای ساختار استخوان است، مصرف پتاسیم می تواند از کاهش کلسیم استخوان ها جلوگیری کند، باعث بهبود تراکم استخوان در زنان مسن می شود و ابتلا به پوکی استخوان را به خصوص در زنانی که وارد یائسگس می شوند، کاهش دهد.

4. با ارتقاء سلامت دستگاه گوارش به بازیابی عملکرد طبیعی روده کمک می کند و از آنجایی که سرشار از فیبر هستند، آن چیزی است که شما باید به دنبال سلامت دستگاه گوارش باشید و موز خشک سرشار از فیبر نامحلول و محلول است که به غذای شما حجم می دهد و به حرکت نرم آن کمک می کند، همچنین به شما کمک می کند بعد از غذا احساس سیری کنید و در افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند گزینه غذایی خوبی است، فیبر محلول باعث بهبود سلامت روده های شما می شود، جذب چربی ها و کربوهیدرات ها را کند می کند و سطح قند خون شما را در محدوده سالم نگه می دارد، این میوه همچنین منبعی غنی از فروکتولیگوساکاریدها است که پری بیوتیک هایی هستند که باکتری های دوست روده را تغذیه می کنند که سبب سلامت روده است و سرشار از نشاسته مقاوم است که می تواند به درمان یبوست کمک کند.

5. یک آنتی اسید طبیعی است، می تواند به خنثی کردن اسید معده و درمان زخم کمک کند، لوکوسیانیدین، ضخامت غشای مخاطی معده را افزایش می دهد و این امر محافظت بیشتری در برابر زخم ایجاد می کند و سوزش سر دل را کاهش می دهد.

6. ترکیبی از کربوهیدرات های پیچیده، اسیدهای آمینه، قندهای طبیعی و سایر مواد معدنی است که باعث افزایش انرژی می شود که کربوهیدرات های موجود در موز به آرامی وارد خون می شوند و منبع انرژی پایداری را فراهم می کنند.

7. خون ساز است و از کم خونی جلوگیری می کند و گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد و باعث بهبود عملکرد خونرسانی می گردد، کم خونی، به ویژه زمانی که در دوران بارداری ایجاد شود، می تواند با دوز ایده آل اسید فولیک درمان شود و موز خشک شده می تواند اسید فولیک مورد نیاز را به بدن بدهد.

8. قند خون را پس از غذا کاهش می دهد ممکن است از دیابت نوع 2 جلوگیری کند، به طور طبیعی فاقد چربی، کلسترول و سدیم است هضم و جذب کربوهیدرات ها را کند می کند، این کار از افزایش قند خون جلوگیری می کند و سطح قند خون را تنظیم می کند.

9. طبع گرم دارد و سلامت جنسی مردان را بهبود بخشد، تقویت کننده اسپرم در آقایان است و در بانوان به آزاد شدن تخمک بیشتر و تقویت رحم کمک می کند و شانس باروری را افزایش می دهد.

10. همچنین تولید گلبول های سفید را تحریک می کنند که ایمنی را تقویت می کنند و بدن را در مقابل بیماری های همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا ایمن می نماید و از ابتلا به آن را جلوگیری می کند و همچنین محافظت از سلول ها در برابر آسیب در طی واکنش های شیمیایی، ایمنی را بهبود می بخشد.

11. از غشای چشم محافظت می کند و نور قرنیه را تامین می کند و عملکرد بینایی را را بالا می برد.

12. این ماده معدنی می تواند به عنوان یک شل کننده عضلانی عمل کند و ماهیچه های رحم را در طول دوره قاعدگی شل کند و باعث کاهش درد های سندروم قاعدگی شود.

موز خشک شده در میان چیپس های میوه جزو پر طرفدارترین ها است که طعمی دو برابر خوشمزه تر از موز تازه دارد و یک میان وعده سالم و مقوی برای کودکان و بزرگسالان شناخته می شود که می تواند بیشتر مواد مورد نیاز روزانه به ویتامین ها را دریافت نماید و به سلامت جسمی و ذهنی انسان کمک کند، موز خشک شده در تمام فصول سال قابل مصرف است و خواص بی نظیری دارد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما