خواص قیسی برای فشار خون

قیسی یکی از خوراکی‌ها و مشتقات بسیار خوشمزه و پرخاصیت است که از زردآلو تهیه می‌شود. قیسی برای فشار خون یکی از گزینه‌های بسیار مناسب محسوب می‌شود و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند به‌صورت روزانه در رژیم غذایی خود از قیسی استفاده نمایند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص قیسی برای فشار خون

خواص قیسی برای فشار

خواص قیسی برای فشار زردآلو منبع مهمی از مواد مغذی است و به دلیل خاصیت‌های مختلفی که دارد در بین افراد و حتی در طب سنتی نیز کاربرد گسترده ای دارد. این میوه را می ‌توان به صورت‌ های مختلف از جمله مربا، خورشت، آب‌ میوه، ترشی و از همه مهمتر و رایج تر در میان ایرانیان به صورت برگ زردآلو، یا قیسی درآورد.

قیسی را می‌توان در محیط خانه نیز، روی بخاری، یا حتی جلوی آفتاب، با دستگاه‌های میوه خشک کن و… تهیه کرد. قیسی یا برگه زرد آلو در واقع از خشک کردن میوه زردآلو به دست می‌آید. برگه زرد آلو با توجه به داشتن مواد مغذی و ویتامین‌ها خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد و از جمله محبوب‌‌ترین و مفیدترین میوه‌های خشک است.

قیسی طعم شیرینی دارد و از جمله خواص قیسی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، درمان کم‌خونی، افزایش شیر مادران باردار، مراقبت از پوست، بهبود بینایی، درمان یبوست، رفع سو هاضمه، جلوگیری از خون‌ریزی، بهبود متابولیسم، تامین انرژی بدن و…… اشاره کرد. بسیاری از افراد بر این باورند که طبع قیسی گرم و خشک است.

قیسی دارای پتاسیم زیاد و سدیم می باشد، پتاسیم موجود در برگه زردآلو باعث حفظ تعادل املاح در بدن و کنترل میزان آب می شود. مصرف این میوه خشک در افراد مبتلا به فشار خون منجر به کاهش فشار خون می شود.

این خشکبار منبعی غنی از سلولز است که از این رو می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و به درمان یبوست کمک کند. مصرف قیسی یک گزینه مناسب برای تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است‌‌. همچنین فیبر موجود در قیسی برای بهبود فرآیند گوارش در بدن مفید بوده و موجب درمان یبوست می‌ شود.

درنتیجه از جمله خواص قیسی می‌توان به تاثیر آن در درمان یبوست اشاره کرد. یکی از خواص برگه زردآلو؛ این است که باعث افزایش بینایی در افراد میرشود. برگه های زردآلو سرشار از ویتامین A هستند که بر روی بینایی تاثیر به‌سزایی دارد.

افراد سالمند و کودکان یا افرادی که دچار مشکل کاهش دید یا مشکلات بینایی هستند، به دلیل خواص برگه آن می‌توانند از این خوراکی لذیذ استفاده کنند. استفاده فیبر به سلامتی روده های شما و رفع بیماری های گوارشی، کمک زیادی می‌کند که قیسی یکی از این موارد به حساب می آید.

بی‌بی‌سی یکی از خوراکی‌ها و میان وعده‌های بسیار خوشمزه است که باعث درمان سرماخوردگی در فصول سرد سال می‌شود این میوه به دلیل دارا بودن مقدار بسیار زیادی ویتامین C می‌تواند برای افرادی که به بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی مبتلا شده‌اند گزینه بسیار مناسبی به حساب بیاید.

همچنین این میان وعده دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین‌ A و E می‌ باشد که خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و مشکلات عروقی را کاهش می‌ دهد. افرادی که دارای مشکلات فشارخون هستند می‌توانند به‌صورت روزانه و مرتب از این میان وعده استفاده کنند که پس‌از مدتی شاهد کاهش فشارخون می‌باشند

هرچه بدن ما کلسیم مورد نیاز بیشتری را جذب کند، استخوان‌ها سخت و محکم‌تر می‌شوند و خطر پوکی استخوان کمتر می شود. کلیه استخوان ها برای سالم بودن و سفت شدن نیازمند به کلسیم هستند. از خواص قیسی در طب سنتی؛ کمک به سلامتی استخوان‌ ها است.

این خوراکی لذیذ حاوی کلسیم و ویتامین D است که می ‌تواند استخوان‌ های شما را محکم کند و درد استخوان را کاهش دهد.همان طور که گفته شد؛ قیسی نوعی از خشکبار و میان وعده است که بسیار شیرین و مطبوع است و در بیشتر نقاط ایران یافت می‌ شود.

همچنین در برخی مناطق، برگه زردآلوی خشک‌ شده که در مواردی حاوی مغز زردآلو نیز باشد را قیسی می‌ نامند و به آن «برگه» نیز گفته می‌ شود.

جالب است بدانید قیسی یکی از سوغاتی‌های آذربایجان شرقی و تبریز و همچنین شاهرود می‌ باشد. بخشی از قیسی تولیدی ایران به کشور‌ های همسایه صادر می‌ شود

خواص قیسی برای خون

خواص قیسی برای خون قیسی از میوه زردآلو به دست می‌آید و طعمی ملس و دلنشین دارد؛ به عبارتی برگ خشک شده زردآلو را قیسی می‌نامند که با روش‌های مختلفی می‌توان آن را تهیه و مصرف کرد. قیسی یک میان‌ وعده بسیار مغذی و مفید برای کودکان به حساب می‌آید.

قیسی سرشار از بتاکاروتن است که وجود این ماده در سلامتی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ از جمله فوائد بتاکارون برای بدن می‌توان به درمان بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، آرتریت روماتوئید، مشکلات پوستی، آب مروارید و حتی درمان انواع سردرد اشاره کرد.

همچون سایر میوه‌های خشک، قیسی نیز حاوی مواد مغذی بسیاری همچون فیبر رژیمی، ویتامین C، ویتامین A، بتا کاروتن، آهن، پتاسیم و… است. مصرف 3 عدد قیسی انرژی حدود 50 کالری را فراهم می‌آورد. میوه جات خشک شده ماندگاری طولانی مدت دارند و در تمام سال در دسترس می‌باشند.

برگه زردآلو منبع خیلی خوبی از فیبرغذایی، به ویژه سلولز و پکتین می باشد. این نوع فیبر در محیط آبی دستگاه گوارش باعث تشکیل ژل می شود و این ژل به اسیدهای چرب اتصال یافته و موجب دفع آن ها از بدن می شود

قیسی نسبت به زردآلوی تازه منبع مهمتری از آهن محسوب می‌ شود. رژیم متشکل از انواع متنوعی از غذا‌های غنی از آهن، به پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن، که طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت شایع‌ترین مشکل تغذیه‌ای در جهان است، کمک می‌ کند. ابن سینا خوردن هر روز ۵۰ گرم برگه زردآلو یا قیسی را برای تقویت اعصاب و کم خونی مفید دانسته است.

نصف فنجان قیسی، 10% از نیاز روزانه به آهن را تامین می‌کند. قیسی حاوی سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها است. مطالعات نشان می‌دهند که میوه‌جات رسیده نسبت به میوه جاتی که به طور کامل نرسیده‌اند، آنتی اکسیدان بالاتری دارند؛ بنابراین قبل از خشک کردن زردآلو برای تهیه قیسی، از رسیده بودن آن اطمینان حاصل کنید. آنتی اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد که عامل سرطان و سایر بیماری‌ها هستند، کمک می‌کنند.

ایجاد دیابت در دوران بارداری برای خانم‌ ها می ‌تواند امر عادی باشد و اکثر خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. خیلی از مهم ترین و اصلی ترین خواص قیسی؛ کنترل و پیشگیری از ایجاد قند خون یا بالا رفتن آن در افراد مختلف می باشد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما