مهم ترین خواص نارنج خشک شده و فواید درمانی فوق العاده آن

مرکبات انواع مختلفی داشته که از نمونه های بارز آن ها می توان به نارنج اشاره نمود. نارنج دارای پوستی نارنجی و طعمی ترش بوده که از خواص بی نظیری برخوردار می باشد. برای اطلاع از مهم ترین خواص نارنج خشک شده و فواید درمانی فوق العاده آن پیشنهاد می‌ شود که تا آخر این متن همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مهم ترین خواص نارنج خشک شده و فواید درمانی فوق العاده آن

خواص نارنج خشک شده

خواص نارنج خشک شده نارنج در کشور ما به وفور و با بیشترین میزان کیفیت و البته در مناطق گرم و خشک نظیر جنوب کشور، شمال کشور و منطقه قصر شیرین واقع در استان کرمانشاه تولید می گردد. نارنج دارای اندازه ای متوسط بوده و از خواص درمانی بی نظیری برخوردار می باشد. نارنج در فصل زمستان قابل برداشت بوده و به همین دلیل می‌ توان گفت که نارنج فقط در این فصل در بازار ها موجود می باشد و از طول عمر کمی برخوردار می باشد و به همین دلیل است که خیلی ها اقدام به خشک نمودن آن ها می نمایند، زیرا طی فرایند خشک شدن تمام رطوبت موجود در آن از بین رفته و تنها مواد و معدنی و خواص آن به صورت متراکم و فشرده باقی می ماند و به دلیل نبود رطوبت، طول عمر آن افزایش پیدا نموده و می‌ توان در فصل نبود نارنج از نوع خشک شده آن استفاده نمود.

نارنج خشک شده را می توان به دو روش صنعتی و یا سنتی تولید نمود. در روش صنعتی پس از برش زدن نارنج ها صورت نازک، آن ها در دستگاه های خشک کننده قرار داده می شوند و پس از مدتی که رطوبت آن را به طور کامل تمام شد محصول مورد نظر تولید می گردد و اما در روش سنتی پس از برش زدن آن، فرآیند تولید در مقابل نور مستقیم خورشید، گرمای بخاری، پکیج و غیره قرار گرفته و نارنج خشک شده تولید می گردد. نارنج خشک شده بسیار ترد بوده و به راحتی با دست شکسته می شود و به همین دلیل از وزنی بسیار سبک برخوردار می باشد، زیرا هیچ گونه رطوبتی در آن وجود ندارد و به همین دلیل است که در معرض خراب شدن قرار نمی گیرد، البته طی فرایند خشک نمودن آن باید دقت شود که رطوبت موجود در آن به خوبی از بین رفته باشد، زیرا وجود رطوبت سبب فاسد شدن آن می گردد.

نارنج خشک شده پس از تولید در داخل بسته های قرار گرفته می شود و به بازار ها ارائه می گردند و معمولاً باید در بسته های قرار گیرد که از خواص نارنج محافظت نمایند مثلاً ظروف درب دار پلاستیکی زیرا آن ها در داخل خود هوای گرمی را ایجاد نکرده و به همین دلیل از خراب شدن آن ها جلوگیری می نمایند و اما نایلون ها به دلیل این که داخل آن ها عرق می کند سبب می شود که محصول در زمان کوتاهی فاسد شود.

عوامل زیادی بر قیمت نارنج خشک شده تاثیر گذار می باشد که از مهم ترین آن ها کیفیت است، زیرا کیفیت و قیمت با هم رابطه ای مستقیم دارند و هر چقدر کیفیت آن ها بالا تر باشد از قیمت گران تری برخوردار می باشند، عوامل زیادی برای تعیین کیفیت آن ها تاثیر گذار است که از جمله آن‌ ها می‌توان به وزن سبک، طعم ترش و رنگ نارنجی آن ها و غیره اشاره نمود. این محصولات به صورت بسته بندی شده و فله ای به فروش می‌ رسند و معمولاً نوع بسته بندی شده آن ها دارای قیمت گران تری می باشد، زیرا هزینه های زیادی صرف تولید بسته بندی آن ها گردیده و این هزینه‌ ها به قیمت نهایی آن ها افزوده می‌ گردد و سبب به گران شدن قیمت آن‌ ها می‌ شود و معمولاً نوع فله ای آن ها دارای قیمت ارزان تری می باشد. نوع بسته بندی شده آن ها با توجه به قیمت گرانی که دارند باز هم بسیار مورد پسند هستند، زیرا کم تر دیده شده که محصول بسته بندی شده مشکلی از نظر تمیزی داشته باشد و هم چنین حمل و جابجایی آن ها نیز به راحتی انجام می گیرد.

این کالا ها معمولاً بر حسب وزن به فروش می رسند و هر چقدر وزن آن ها زیاد تر باشد خریدار باید بهای بیشتری را پرداخت نماید. نحوه خرید این کالا ها می تواند تاثیر زیادی در قیمت‌ گذاری آن ها داشته باشد و معمولاً خرید آن ها به صورت حضوری دارای قیمت گران تری می باشد، زیرا واسطه های وجود دارند که سود خود را از مشتری ها می گیرند و هم چنین خرید آن ها به صورت غیر حضوری که از فروشگاه های آنلاین انجام می شود دارای قیمت ارزان تری است، زیرا در این روش هیچ گونه واسطه ای وجود نداشته که بخواهد سود خود را از مشتری‌ ها بگیرد و فقط خریدار می تواند از طریق سایت های اینترنتی درخواست خود را ثبت نماید و بدون صرف زمان زیادی آن را درب منزل خود تحویل بگیرد.

نارنج دارای خواص زیادی بوده که از جمله آن ها می توان به ویتامین سی اشاره نمود. ویتامین سی موجود در آن سبب تقویت دستگاه ایمنی بدن گردیده و بدن را در برابر انواع بیماری های عفونی نظیر کرونا و سرماخوردگی ایمن می سازد و حتی مصرف آن ها در دوران بیماری می تواند روند بهبود را تسریع بخشد. نارنج به دلیل مزه ترشی که دارد گزینه مناسب برای کاهش فشار خون می باشد و به همین دلیل مصرف آن به افرادی که فشار خون دارند توصیه می گردد و البته علاوه بر خشک شدن برخی ها اقدام به آبگیری آن ها می نمایند و مصرف آب نارنج بعد از غذا های سنگین سبب هضم راحت آن ها می گردد و از بروز بیماری‌ ها نظیر ورم معده به خوبی جلوگیری می نماید.

نارنج به دلیل داشتن کلسیم فراوان نقش زیادی در استخوان گیری و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد و با مصرف آن می توان از بروز پوکی استخوان در میانسالی به‌ خوبی جلوگیری نمود. از خواص دیگر نارنج می توان به سلامت پوست اشاره نمود و به همین دلیل می توان مقداری از نارنج را همراه با آب و گوشت آن له نمود و به صورت کمپرس بر روی پوست صورت قرار داد و به خوبی منافذ پوست را باز کرده و به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست به کار گرفته شده و هم چنین سبب کلاژن سازی پوست می گردد. تمام خواص نارنج تازه با خشک شدن از بین نخواهد رفت و به همین دلیل می توان گفت یک تکه از نارنج خشک شده با نمونه تازه آن از نظر خواص برابری می کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما