طرز تهیه چیپس موز خوشمزه و مقوی بدون فر در آفتاب

آیا مقدار زیادی موز و پرتقال در خانه دارید و می خواهید آن را برای طولانی مدت نگهداری کنید؟ راه حل مناسب برای شما، خشکاندن برش های ورقه ای این میوه ها است که تغذیه ای مقوی و بدون گلوتن برای همه افراد به خصوص گیاه خواران می باشد. طرز تهیه چیپس پرتقال و موز خوشمزه و مقوی بدون فر در آفتاب کار راحتی بوده و می توان آن را در خانه هم فرآوری کرد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه چیپس موز

یکی از خوشمزه ترین میوه ها موز استوایی بوده که توسط افراد در هر گروه سنی به مصرف می رسد و به دلیل اینکه میل کردن آن بی شمار طرفدار داشته و محبوبیت آن بسیار زیاد است، میتوان به آن لغب شاه میوه ها را اهدا کرد. حتی افرادی که معمولا به مصرف میوه روی خوش نشان نمی دهند به سادگی میل کردن موز را حتی در مقدار زیاد می پذیرند. این میوه در شرایط طبیعی مدت ماندگاری کوتاهی داشته حتی اگر در یخچال یا مکان های خشک بدون رطوبت قرار داده شود، ولی با روش های فرآوری مختلفی همچون خشکاندن و یا انجماد می توان آن را برای مدت بیشتری ذخیره کرده تا به کاهش تلفات و بهبود ارزش تجاری این میوه دست یافت. همچنین برای مناطقی که این میوه در آن قابلیت پرورش نداشته فرآوری می تواند نجات دهنده ی کسب و کار تجّار باشد.

عده ای فکر می کنند خواص های موز حین خشک شدن کاسته می شود ولی در حقیقت اینطور نیست زیرا این میوه زمانی که آب موجود در بافت خود را از دست دهد دارای غلظت بالاتری از مواد مفید همچون ویتامین ها، مس، منیزیم و… خواهد شد و اگر شرایط فرآوری آن بهداشتی باشد نه تنها برای سلامتی خطری نداشته بلکه بسیار مفید نیز واقع می شود. در ادامه به راحت ترین نحوه تهیه چیپس موز در آفتاب خواهیم پرداخت که بدون هیچگونه دستگاه صنعتی و یا برقی، می توان در خانه آن را آماده نمود.

بدین منظور ابتدا باید موز های نیمه رس تهیه کنید زیرا آن هایی که کاملا پخته باشند حین برش له خواهند شد و آن هایی که کال باشند مزه کز داشته و برای خشکیده شدن مناسب نیستند. همچنین یادتان باشد از انتخاب نوع لک دار این میوه نیز اجتناب نمایید. پس از آماده کردن موز های مناسب، مقداری آبلیمو نیز تهیه کرده و سپس مراحل زیر را به ترتیب و کاملا دقیق طی فرمایید.

مرحله اول: موز ها را به اندازه ی دلخواه برش دهید. بهتر است ضخامت هر تیکه از این میوه، کاملا نازک باشد زیرا در صورت ضخیم بودن مدت زمان خشک شدن آن هم بیشتر خواهد شد و از حالت چیپس مانند نیز خارج می شود.

مرحله دوم: پس از برش بدون هیچ وقفه ای، ورقه های موز را برای چند دقیقه در آب لیمو ترش تازه غرقاب کنید تا از قهوه ای شدن آن ها پیشگیری بشود.

مرحله سوم: یک توری سیمی انتخاب کنید و موز ها را روی آن بچینید و در مقابل تابش آفتاب قرار دهید تا تحت حرارت آن به تدریج خشکانده شود. توری را به شکلی بگذارید که هوا از زیر آن نیز جریان داشته باشد.

مرحله چهارم: در نهایت با آماده شدن چیپس موز، این دسر خوشمزه را در ظرفی مناسب همچون ظروف استیل درب دار قرار دهید و از میل کردن آن در وعده های غذایی مختلف همچون صبحانه و یا عصرانه حظ ببرید.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا خوب است بدانید که زمان تبخیر آب میان بافتی موز به میزان حرارت خورشید بستگی دارد. برای مثال در تابستان شما طی مدت زمان کوتاه تری نسبت به پاییز می توانید عمل خشکاندن میوه ها را انجام دهید. اگر می خواهید چیپس موز شیرین تری داشته باشید، در مرحله دوم به آبلیمو به میزان دلخواه شکر اضافه کنید و بعد ورقه های این میوه را درون آن شناور کنید. همچنین اگر تمایل به طعم دار کردن این دسر دارید مقداری گلاب، هل و یا وانیل را نیز با شکر همراه کنید. یادتان باشد برای ممانعت از نشستن گرد و غبار و آشغال بر روی موز های در حال خشک شدن یک پارچه ی نازک توری شکل که روزنه و یا سوراخ هایش بسیار کوچک باشد، بر روی ظرف بکشید.

چیپس موز را باید در یک ظرف در بسته ذخیره کنید و در همان هفته اول مصرف بفرمایید ولی اگر آن را در جای سردی همچون یخچال نگهداری نمایید، مدت زمان ماندگاری آن به سه هفته افزایش پیدا می کند. همچنین اگر می خواهید این فرآورده را آسیاب کرده تا در بستنی و یا ماست از آن بهره بگیرید حتما قسمت فریزر یخچال را برای نگهداشت آن انتخاب کنید زیرا اینگونه شما خواهید توانست که آن را برای مدت بسیار طولانی تری حفظ فرمایید.

آیا می دانستید که چیپس موز دارای مقدار غنی از فیبر است؟ اگر اغلب مشکلات گوارشی همچون یبوست و دل درد دارید موز خشک دارویی مفید برایتان می باشد. این فرآورده همچنین دارای خاصیت ضد عفونی کننده، آبرسانی پوست، افزایش قد، تقویت استخوان و… نیز می باشد که مصرف آن برای حفظ سلامت همه ی افراد مؤثر است. وجود مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها این دسر را به یک داروی قوی ضد سرطان تبدیل کرده و اگر چیپس ها بدون شکر تهیه شود مصرف آن می تواند در رژیم های مختلف استفاده شود. اگر سطح نشاط فرزند شما پایین است مصرف چیپس موز می تواند برای وی همچون یک انرژی زا عمل نماید.

با توجه به فواید گفته شده از چیپس موز، این دسر یکی از مناسب ترین تنقلات در طول روز برای شما بوده که هم مزه فوق العاده ای را داشته و هم خواص مفیدی دارد. مهمانی های دورهمی، تولد ها، اجتماع دوستانه و… می تواند با ظرف بزرگی از چیپس موز بسیار با شکوه تر برگذار شود. اردوهای مدرسه و گردش های تفریحی و علمی با مقداری از این فرآورده می تواند دلچسب تر شود. همچنین یکی از ایده آل ترین صبحانه ها برای یک ورزشکار مقداری موز خشک شده است تا حین ورزش سطح انرژی بالایی را داشته باشد. دستور تهیه چیپس خانگی موز گفته شده در بالا یکی از راحت ترین راهکار ها بوده که کمترین هزینه را نیز برایتان خواهد داشت و با تهیه آن می توانید این خوراکی لذیذ را مهمان لحظات خود هنگام احساس گرسنگی کنید.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما