خواص زردآلو خشک برای یبوست و جلوگیری از بیماری های روده ای

زردآلو به طور گسترده در سراسر جهان مصرف می شود چراکه خواص زردآلو خشک برای یبوست و جلوگیری از بیماریهای روده ای فوق العاده است که در ادامه به آن می پردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

خواص زردآلو خشک برای یبوست و جلوگیری از بیماری های روده ای

زردآلو خشک برای یبوست

زردآلو خشک برای یبوست بیشتر افراد دچار بیماری یبوست می شوند که بهتر از زردآلو خشک تازه برای درمان این یبوست استفاده کنند؛ زردآلو سرشار از کربوهیدرات است و منبع بسیار خوبی از مواد معدنی، فیبر و ویتامین است، حتی هسته آن هم برای بدن مفید است؛ هسته زردآلو همچنین در طب های مختلف برای سرفه، یبوست و آسم استفاده می شود.

استفاده بالقوه زردآلو خشک برای سرطان: امروزه سرطان شایع ترین بیماری دژنراتیو و دومین عامل مرگ و میر در بیشتر کشورها پس از اختلالات قلبی عروقی است؛ گزارش شده است که زردآلو پتانسیل ضد سرطانی دارد چراکه در آزمایشگاه‌ها نشان داده است، یکی از ترکیبات زردآلو به نام MK615 فعالیت ضد توموری بالقوه ای را علیه سلول های سرطان روده بزرگ، سلول های سرطان کبد و سلول های پانکراس انسانی دارد که این ترکیب به تنهایی باعث می شود با مصرف آن از یبوست و بیشتر بیماریهای سرطانی مثل سرطان روده در امان بود.

استفاده بالقوه از زردآلو به عنوان یک آنتی اکسیدان: استرس پدیده‌ای است که به دلیل عدم تعادل بین تولید و تجمع گونه‌های فعال اکسیژن در سلولها، بافتها و ناتوانی بدن در سم‌زدایی این ترکیبات مضر رخ می‌دهد.

تنش‌های زندگی و استرسهای مختلف گونه‌های فعال اکسیژن و رادیکالهای آزاد تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب ماکرومولکولها (لیپیدها، اسیدهای نوکلئیک و پروتئین‌ها) شود و باعث آسیبهای بافتی شود.

فرایندی که در بالا گفته شد ممکن است منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان، زخم، دیابت، بیماری های مرتبط با قلب و التهاب شود.

زردآلو به دلیل ترکیبات فیتوشیمیایی غنی خود، ممکن است خواص آنتی اکسیدانی از خود در برابر این بیماریها نشان دهد پس خوردن آن باعث می شود بیماریهای زیادی کاهش پیدا کند.

زردآلو را می توان به صورتهای مختلف برای درمان یبوست مصرف کرد: تازه، خشک شده، مرباجات، آبمیوه ها، کمپوت زردآلو؛ که بیشتر مردم از میوه آن استفاده می کنند که همه اینها برای بدن مفید است، کسانی که یبوست دارند بهتر است هرروز در میان وعده خود زردآلو خشک میل کنند چراکه این کار در بهبود این بیماری تقش بسزایی دارد، برای درمان بهتر می توانند آب زردآلو را بنوشند تا در دراز مدت شاهد اثرات خوب آن در رفع یبوست خود باشند.

استفاده بالقوه زردآلو برای عفونت: انواع زردآلو خشک ممکن است در برابر کلونیزاسیون هلیکوباکتر پیلوری، در سیستم گوارشی کمک کند؛ بنابراین ممکن است در برابر ورم معده و سوزش آن مفید باشد، زردآلو ممکن است فعالیت ضد میکروبی زیادی در برابر باکتریهای بدن از خود نشان دهد، همچنین ممکن است فعالیت ضد باکتریایی در برابر ارگانیسمهایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس سوبتیلیس از خود نشان دهد که این‌ یک خبر خوب برای کسانی است که این بیماری را دارند چرا که می توانند با مصرف این میوه شاهد کاهش این بیماری باشند.

خواص زردآلو خشک

خواص زردآلو خشک بیشتر درختها برای رشد یه هوای متعادل نیاز دارند؛ زردآلو خشک خواص زیادی دارد که درخت آن در مناطق معتدل رشد می کند و برای رشد مطلوب به زمستان سرد و دمای نسبتاً بالا نیاز دارد، توجه کنید که درخت زردآلو را نمی توان در مکانهایی با آب و هوای نیمه گرمسیری کشت کرد، زردآلو میوه ای است که حاوی یک دانه است؛ مانند انبه، آلو، گیلاس و هلو.

رنگ این میوه از نارنجی تا نارنجی مایل به قرمز متفاوت است و برخی از انواع آن سبز مایل به سفید تا کرم رنگ روشن هستند که وقتی خشک می کنند رنگ آن به قهوه ای یا نارنجی تیره تبدیل می شود؛ خشک کردن میوه زردآلو بیشتر به عهده کارخانجات می باشد ولی بیشتر خانمها آن را جلوی نور خورشید می گذارد تا خشک شود، این نوع خشک کردن کمی زمانبر است ولی هزینه گزاف به دنبال ندارد.

استفاده بالقوه زردآلو برای قلب: بیماریهای قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است؛ عوامل خطرساز برای بیماریهای قلبی عبارتند از: تصلب شرایین یعنی انباشته شدن چربی ها، کلسترول و سایر مواد در دیواره شریان، سطح کلسترول بالا، و غیره.

ترکیبات فنلی موجود در زردآلو مانند لیکوپن، اسید کلروژنیک و بتاکاروتن ممکن است به اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک کند و ممکن است به بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی بدن انسان کمک کند.

زردآلو خشک همچنین منبع غنی فیبر است؛ فیبر زردآلو در کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) موثر شناخته شده است، پس کسانی که کلسترول LDL بدنشان زیاد است می توانند برای کاهش این نوع کلسترول از زردآلو استفاده کنند، با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات استفاده بالقوه زردآلو در برابر بیماری های قلبی مورد نیاز است.

استفاده بالقوه زردآلو برای کبد: بیماری کبد چرب که به آن استئاتوز کبدی نیز گفته می شود، به معنای تجمع چربی در کبد است؛ استئاتوز کبدی ممکن است منجر به: استئاتوهپاتیت (التهاب کبد با تجمع چربی)، سیروز (بافت سالم کبد جایگزین بافت اسکار می‌شود ‌که این منجر به آسیب دائمی کبد می شود) و فیبروز پیشرفته شود، پس توجه کنید که زردآلو ممکن است بر استئاتوز کبدی تأثیر بگذارد و بهتر است کسانی که این بیماری را دارند از زردآلو در طول روز استفاده کنند.

زردآلو خشک و هسته آن فواید دیگری هم دارد: ممکن است فعالیت ضد انگلی داشته باشد، فعالیت ضد پیری داشته باشد، فعالیت ضد سرطانی داشته باشد، عملکرد محافظت از کبد در برابر بیماریهای مختلف را داشته باشد، یک آنتی اکسیدان قوی برای سیستم ایمنی و سیستم گوارشی باشد، نقش حفاظت از کلیه و نفرونها را داشته باشد، یک عامل ضد آنژینال (تسکین دهنده درد قفسه سینه) باشد، به عنوان یک آرام بخش عمل کند، ممکن است فعالیت ضد سرفه (سرکوب کننده سرفه) داشته باشد، پتانسیل ضد التهابی داشته باشد، یک عامل ضد درد (مسدود کننده محرک های دردناک) باشد.

همه این فواید باعث می شود که زردآلو به یکی از میوه های مهم و تاثیرگذار بدن در جهان شناخته شود که در طبهای مختلف هم از آن استفاده می شود؛ پس می توان بیماریهای مختلف عفونتی، آنفولانزا، سرماخوردگی را با مصرف زردآلو بهبود بخشید برای این منظور می توانید زردآلو خشک را در آب به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید و سپس آن را به همراه آب میل کنید این کار تأثیر بسیار زیادی در بهبود این بیماریها دارد، حتی برای سرفه های خشک و آبریزش بینی می توان از این زردآلو خشک استفاده کرد.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما